Er kønsrollen konstrueret?

I øjeblikket raser debatten i Danmark og i udlandet –  er køn og kønsroller en konstruktion af det samfund, vi lever i? – eller er det givet fra naturens side?

Ja det er store spørgsmål, og det er jo nærmest umuligt at svare på, for det er vel en blanding af begge dele. Vi er jo fra naturens side forskellige – dreng og pige…. Vores kroppe er forskellige.

Men er kønsrollerne konstrueret? Både ja og nej. Tager vi et kig ud i naturen, påtager dyrene sig jo også forskellige kønsroller – er det ikke typisk hunnen, som tager sig af ungerne?  – det er for eksempel altid på abemor, at abeungen hænger… Er kvinder så mere omsorgsfuld fra naturens side? Og er det måske derfor vi har flere kvindelige pædagoger end mandelige? Og har det noget at gøre med, at det er kvinder, som kan føde?

Et sted, hvor jeg måske ser at kønsrollen er konstruerede, er omkring vores udseende – selvom grænserne også flyttes derinde for. Mange synes for eksempel at det er mærkeligt, hvis en dreng/mand har kjole, neglelak eller makeup på. Måske er det bestemt mænd, der er udsatte her. Kvinderne har måske formået at gøre sig så frie, at det er okay at have kort hår og bukser på.? – Altså hvem har egentlig bestemt at “kvinder ser sådan ud” og “mænd ser sådan ud”?

Tænker jeg tilbage på min egen barndom, har jeg i hvert fald aldrig lade mig begrænse af mit køn… Jeg kunne sagtens lege med perler.. Men jeg brugte næsten mere tid på at klatre i træer. Dukker-fasen var jeg ret hurtigt ovre – men derimod Barbiedukker.. puha.. dem var jeg vilde med.. og havde SÅ mange!! – men samtidige med at jeg var fuldstændig forelsket i min lyserøde barbieverden, kunne jeg den næste dag finde mine dinosaur frem, og lege med dem… – Og jeg har altså ikke nogle brødre.. men 3 søstre.. Vi ønskede os dinosauer.. og det fik vi..

Jeg ved ikke om jeg bare har været heldig at vokse op i et hjem, hvor jeg har haft mulighed for at lege med, hvad jeg ville, men ser jeg på mine veninder, kan jeg da huske at vi alle havde lidt af hvert… både “drenge” og “pige” legetøj…

Og selvom jeg husker mig selv om en rigtig girly-girl, hvor alt gerne skulle være lyserødt.. Og når mor kom hjem med to barbiedukker til mig og min ældste søster.. ja så kunne min verden gå under, hvis jeg ikke fik hende med lysthår og lyserød kjole.. ja så kunne min søster få hende med brunt hår og blå kjole.. for jeg skulle i hvert fald IKKE havde hende med drengefarver.. Ja så mener jeg ikke det på nogen måde har været skidt, for mine muligheder i livet.

For mig handler det ikke om at fjerne kønnene, men om at vi har lige muligheder som mennesker. Det er muligt at jeg ubevist lader mig begrænse af at være pige – måske da jeg skulle vælge uddannelse (tømmer, murer og mekaniker har i hvert fald aldrig været i mine tanker) Måske fordi jeg er opdraget som pige? Eller måske fordi mine interesser naturligt har lagt et andet sted?

Men det er en spændende diskussion, fordi det netop er svært at sige, om vores køn er konstrueret eller ej. Og om det er godt eller skidt. Jeg synes i hvert fald det har sat nogle tanker i gang hos mig.

Skriv et svar

