Tal ordenligt din $#%)&%#$£@!

Mobilselskabet Call me har netop udsendt en video med budskabet: “Tal ordenligt – det koster ikke noget!”. Jeg er super begejstreret for både videoen og budskabet – og det er simpelthen genialt af Call me, at lave sådan en reklame.

Én ting er at jeg er fuldstændig enig i, at vi taler utroligt grimt til hinanden. Jeg kan simpelthen blive så foraget over, hvordan vi i køen, i bussen eller i trafikken nærmest kan gå amok på fremmede mennesker? – Men jeg er da ikke selv uskyldig… Mit problem er i trafikken.. Men der er vinduet heldigvis rullet op, så jeg kan sidde og råde for mig selv:P – Ikke at det gør det okay.

Men jeg har svært ved at forstå, hvor al den vrede kommer fra? – Har vi virkelig så travlt, at vi har glemt høfligheden? Eller, hvad er der sket i vores samfund, der går det okay, at råbe sådan af andre mennesker.

Som nævnt tidligere synes jeg det er utrolig genialt af Call me – det er markedsføring på så højt niveau. For det første elsker jeg reklamer, som man rent faktisk gider at se – altså reklamer, man får noget ud af. Og nu siger jeg reklame.. men det er jo en slags skjult reklame.. Det talte budskab er – Tal ordenligt.. Men det egentlig budskab er jo – Få Call me… Og det er simpelthen så smart gjort af Call me. Da jeg så reklamen, var det første jeg gjorde at tjekke deres hjemmeside – det gør jeg normalt ALDRIG, når jeg ser en reklame.. – Det kan godt være jeg ikke skifter over til Call me, men de fik mig ind på deres hjemmeside, og jeg er nu på en anden måde beviste om, at de er der.. Så næste gange jeg vil have nyt mobilselskab, er jeg da ikke i tvivl om, at Call me bliver et selskab jeg tjekket ud.

På Call me’s Facebook side er der flere kommentarer til videoen, både fra kunder, men også fra folk, som bare vil rose dem.

“Super fed kampagne i kører med “Tal ordenligt”… :)”, “Jeg har ikke Call me, og har ikke tænkt mig at få det, men jeg er VILD med jeres “Tal ordentligt – det koster ikke noget”-reklamekampagne. FEDT! Det var bare det, jeg ville sige – hej! :-)”, “er lidt stolt af at være callme-kunde efter at have set den nye reklame! Tak for det :)”

Det er jo simpelthen så fedt, at få sådan noget respons fra en reklame… Jeg tror det hører til sjældenhederne. Måske det er fordi, det er en reklame med mening – det er ikke bare, åbenlyst, endnu et produkt, et firma vil have solgt, men det er noget vi kan forholde os til, og et budskab som er relevant.

Jeg er faldet over denne kommentar på Facebook:

“Jaja det er dejligt at i gør noget for det danske sprog…..???? Men i den bedste sendetid står min datter på 2 foran fjernsynet og gentager ordet “møgkælling”!!! Har i tænkt over hvor mange børn i egentlig lære at sige de her ord? Måske i burde overveje at sende reklamen på bestemte tidspunkter, for ellers mener jeg ikke i hjælper det danske sprog. Stram dog lidt op altså, det handler om at sælge abonnementer for callme og ikke om at ændre vores sprog. Men min datter har dig “udviklet” sit sprog, tak!”

– Svar fra Call me: “Tak for dit indlæg. Den vinkel du tager, vendte vi også da vi lavede filmen. Vores intention er selvfølgelig ikke at skabe nye grimme ord i sproget, men at sætte fokus på problemet. Ordene bliver allerede brugt i TV, og vi testede ordene hos de forskellige medier, og disse godkender ordene i dag – ikke for at lægge ansvaret der, men for at vise at det er blevet en del af vores sprogbrug. Og det er jeg enig med dig i er foruroligende.
Vi er kede af at din datter har taget et af de grimme ord til sig, Vi er flere hos Call me, som har børn og de børn som går i børnehave forstår kampagnen og dens budskab, så det handler nok også om at din datter er for lille til at forstå indholdet endnu – med god grund. Vi ønsker jo netop at stoppe den såkaldte verbale forurening og ikke fremprovokere den. For at stoppe den verbale forurening bliver vi nødt til at få folk op af stolene for at iscenesætte problematikken.
Ja, vi er et mobilselskab, men vi lever af kommunikation, derfor håber vi, at vi med denne kampagne måske kan gøre en forskel ved at sætte fokus på problemet.”

Personen her fremstiller jo en vigtig pointe og problematik, men som Call me selv skriver er opmærksomheden nødvendig, for at stoppe den verbale forurening, selvfølgelig ikke med den konsekvens, at lære børn nye grimme ord… Men at det er noget de har haft overvejelser omkring – hvilket man selvfølgelig også er nød til.

Men alt i alt er jeg virkelig begejstreret for denne reklame!  Og jeg synes det er værd at overveje sin opførelse overfor andre mennesker, der er jo ingen grund til at gøre livet surt, hverken for en selv eller for andre mennesker. ❤

Skriv et svar

