QR kode – hot or not?

QR koden, som efterhånden ses overalt, har jeg personligt aldrig været fan af. Jeg synes simpelthen ikke, at den gør det specielt meget nemmere, at få noget information. Dette er grunden til jeg blot har benyttet mig af det.. 2 gange på det års tid jeg har haft scanneren på min Iphone.

Ja, du ser QR koden her over… Og det er faktisk min helt egen QR kode – som når du scanneren den, sendes du over på min blog… Smart ik? Eller fuldstændig ligegyldigt!

QR koden eller  Quick Response blevet udviklet af den japanske virksomhed Denso-Wave tilbage i 1994. Den gang var  idéen at stregkoderne skulle bruges i bil produktion, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med QR koder, så robotter automatisk kunne genkende dem, hvilket jo giver mening.

Jeg har tænkt over, hvor ofte jeg egentlig har set en person scanne en QR kode… eller faktisk, hvor sjældent jeg har set en gøre det… Og det må være aldrig!! Jeg har ærligt, aldrig set en person tage sin telefon op, og scanne en QR kode – hvilket er ret utroligt eftersom koderne jo er at finde overalt. Faktisk synes jeg generelt de fleste virksomheder (mis)bruger QR koder fuldstændig unødvendigt, det er blevet lidt en ting, man bare smider på enhver reklame! Nå men, for at komme væk fra min meget negative holdning til QR koden, synes jeg alligevel der er nogle, som har formået at benytte den på en brugbar og spændende måde.

Det første eksempel er Home, som benytter sig af QR koderne i avisen til de forskellige boliger – Her synes jeg netop det er super smart og giver mening. Du finder et hus, som du gerne vil vide mere om, scanner koden, og så kommer du ind på hjemmesiden, hvor netop dette hus fremvises. Her gør QR koden det nemmere at finde den ønskede information, du er nemlig fri for at gå ind på Homes hjemmeside og finde huset.

Det andet eksempel er Stenhuggeriet i Øster Jølby, som nu tilbyder QR koder på gravstene – ingen tvivl om at dette giver anledning til nogle etiske spørgsmål. Jeg finder det dog stadig spændende, specielt fordi vi lever i et samfund, hvor vi sætter utrolig meget fokus på individet. Samtidig synes jeg det er en spændende måde at benytte QR koden på, som for mig giver mening.

Men hvad synes du om QR koden, og bruger du den?

Skriv et svar

