Kendte i reklamer – hvorfor?

Er det bare mig, eller er der pt et boom i reklame med kendte personligheder?!?! Og hvorfor egentlig? – har vi større tendens til at købe produktet eller ydelsen når det er en kendt, som reklamerer for det?

Jeg har herunder samlet en liste med nogle af de nyeste reklamer med kendte:

Sidney Lee

Amalie Szigethy:

Linse:

Gustav:

Lars bom:

Mads Mikkelsen:

Mikkel Hansen:

Men hvorfor?? – Altså vi kender det vel alle sammen – Det der, når man møder en kendt person et eller andet sted og tænker – heeeeey!!! Det er sgu da?!?!? Og sådan et møde fortjener mindst en statusopdatering på Facebook eller så bliver det i hvert fald fortalt til vennerne eller familien. Vi har nemlig en eller anden fascination af de kendte personer – om vi vil det eller ej. Men er det nok til at vi vælger et produkt frem for et andet blot fordi vi kender ansigtet?

Når en kendt person lægger ansigt til en reklame, bliver personen vores ekspert, og vi stoler på, hvad den kendte fortæller. Det er fordi vi føler at vi kender personen ud fra fx filmroller eller blade… Også selvom vi egentlig ikke kender personen, men blot at det er et ansigt som vi kan genkende gør forskellen. Det er ligesom, en ven, sin mor eller en kollega – vi har tillid til at de vil råde os til at købe det bedste.. Og samme effekt har den kendte på os. – undersøgelser peger på, at vi har større tendens til at vælge et produkt eller en ydelse, når der benyttes en kendt person.

Personligt kan jeg henvise til en af mine veninde, som ærligt fortalt, at hun havde valgt at skifte til mobilselskabet Onfone på baggrund af deres reklamer med Lars Bom – for han vil da ikke lægge ansigt til noget svindel?!?

Et godt eksempel på, at vi har troværdighed til de kendte personer, er brugen af Mikkel Hansen i reklamerne for Head & Shoulder og Oral-B. Mikkel Hansen er ud over håndbold kendt for sit lækre hår og sine flotte hvide tænder, det er derfor ikke svært at tro på, at han har gjort sig nogle overvejelser omkring, hvilke produkter han bruger. – om han så benytter dem eller ej. Vi tror på det.

Dog benytter Fresh Fitness Linse og Gustav i deres reklamer på en lidt anden måde – som jeg forstår det. De fremstår nemlig ikke som eksperter, hvilket kan skyldes at de i diverse reality programmer  fremstår som en smule dumme – hvorfor vi i stedet skal tolke budskabet om at både Linse og Gustav er for dumme til at forstå at det er fornuftigt at træne til 129 kr. om mdr. Desuden er reklamerne bare utrolig komiske.

Jeg har før udtrykt herinde, at jeg er elsker reklamer. Jeg synes dog, at der desværre er alt for mange kedelige af slagsen – men må ærligt indrømme at dem, hvor kendte optræder i, oftest fanger min opmærksomhed.

Har du interesse i brugen af kendte i reklamer, vil jeg henvise til min kilde, som klart kan anbefales: Kommunikationsforum 

Skriv et svar

